loading...

ثبت شرکت و برند

شش نکته کلیدی در ثبت برند

ali بازدید : 32 یکشنبه 27 مهر 1399 نظرات ()






برند و ثبت برند نکته مهمی است که این روزها فکر بعضی از افراد را به خود مشغول کرده است. بیشتر مواقع ، در هنگام ثبت نمودن برند به جزئیات کمتر اهمیت داده می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که اطلاع کامل از اصول و قواعد حاکم بر ثبت، در روند کاری شما بسیار مهم است. برای این منظور ما 6 نکته کلیدی در ثبت کردن برند را برای شما بیان می کنیم.

1- در انتخاب علامت تجاری و برند دقت به خرج دهید.

علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند می تواند برای کسب و کار شما بسیار کارآمد و موثر باشد . بنابراین اگر می خواهید برند فوق العاده ای برای بیزینس خود داشته باشید، لازم است تا در انتخاب آن دقت به خرج دهید. در هنگام انتخاب نام برند به موارد ذیل توجه داشته باشید :
- نام برند باید برای مخاطبان و مشتریان جذاب و متفاوت باشد .
- برند انتخابی نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد.
- برندی که برای ثبت ارائه می شود، از نظر شکلی باید جدید و ابتکاری بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
- از انتخاب نام هایی که محدودکننده فعالیتتان است خودداری کنید.
- از انتخاب علائم طولانی و مبهم بپرهیزید.
- نام مورد نظر می بایست از نظر فرم و شکل، ثبت آن امکان پذیر باشد. توضیح آنکه علائم ممکن است به صورت نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف باشد. در ایران ، ثبت علائم صوتی و بویایی امکان پذیر نیست .
یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که برخی افراد نامی را انتخاب می کنند ولی به دلیل عدم اطلاع از محدودیت های برند ، موفق به ثبت آن نمی شوند. به موجب ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 7 / 8/ 1386 ، ثبت علامات ذیل ممنوع می باشد :
الف- نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.



ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د- عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد. مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و با تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

2- پیش از ثبت از برندتان استعلام بگیرید .

قبل از ثبت برند ، شما می بایست از برند مورد نظرتان استعلام بگیرید تا مطمئن شوید برند شما ابتکاری بوده و قبلاَ به ثبت نرسیده است. چرا که اگر بدون بررسی های لازم نامی را انتخاب کنید و بعد متوجه شوید که قبلاَ به ثبت رسیده و مشابه سایر برندهای دیگر بوده است ، مجبور خواهید شد نام برندتان را تغییر دهید. به همین دلیل، لازم است از ابتدای کار به این موضوع توجه داشته باشید.


3- ثبت برند الزامی نیست .

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا ثبت کردن برند اجباری است یا اختیاری ؟
به موجب قانون، این کار اختیاری است، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری کند. بنابراین انجام این کار مطابق آئین نامه آن اجباری نمی باشد. یعنی اگر کسی برندی برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود ولی آن را به ثبت نرساند قانون وی را الزام نمی کند. اما حق انحصاری علامت ، برای آن ها تنها در صورتی امکان پذیر است که آن را به ثبت داده باشند. بدین ترتیب ، اشخاصی که برند مورد استفاده خود را ثبت نکرده باشند قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند.

ثبت برند


مطابق مصوبه سوم اردیبهشت 1328 هیات وزیران ، ثبت برند برای هر کدام از این موردها الزامی می باشد :
الف- داروهای مخصوص مورد استعمال پزشکی
ب- مواد غذایی که در پوشش و ظرف های ویژه ارائه می گردند .
ج- آب های گازدار
د- لوازم آرایشی که جهت استفاده مستقیم روی پوست انسان به کار گرفته می شود.
تمامی اجناس فوق ، اعم از آنکه در ایران ساخته شده یا در خارج ساخته شده و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود، در معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجاری بوده و در روی برچسب به نکات ذیل تصریح شود : الف- اسم تجاری و نشانی سازنده جنس، با قید کشور مبدا ب- شماره ثبت علامت در ایران و شماره و تاریخ اجازه وزارت بهداشت و درمان و امور پزشکی برای ساختن و یا به معرض فروش گذاشتن جنس در ایران .
4- ثبت برند مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.
برای ثبت نمودن برند مورد نظر در ابتدا می بایست به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی ( قسمت ثبت علائم تجاری ) به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و با تکمیل فرم اظهارنامه الکترونیکی و ارسال ضمائم از طریق سامانه ، مراحل ثبت علامت را آغاز نمایید. بررسی اظهارنامه صرفاَ بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد. لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.
پاسخ اداره صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است.
تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی صرفاَ از طریق همین سامانه قابل پرداخت است. لذا امکان درخواست هایی که هزینه مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.
نتایج حاصل از بررسی اظهارنامه یکی از موارد ذیل خواهد بود :
الف- ابلاغیه رد اظهارنامه
ب- ابلاغیه رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه
ج- آگهی نوبت اول ( آگهی تقاضای ثبت )
چند نکته حائز اهمیت :
الف) در صورتیکه سابقه ای مشابه علامت مورد تقاضا نباشد یا سابقه از مصادیق علائم غیرقابل ثبت نباشد مراتب منتهی به آگهی تقاضای ثبت علامت ( آگهی نوبت اول ) می گردد . پس از گذشت 30 روز از تاریخ چاپ آگهی نوبت اول در روزنامه رسمی، اگر نسبت به ثبت علامت اعتراضی به اداره مالکیت صنعتی واصل نگردیده باشد، متقاضی ثبت می تواند از اداره مذکور تقاضای ثبت نهایی برند را بنماید. در این حالت سند نهایی برند به نام متقاضی صادر می گردد.
ب) تمام مراحل ثبت برند به صورت اینترنتی انجام می شود به جز مرحله آخر که شما برای تشکیل پرونده و ثبت نهایی باید شخصاَ حضور داشته باشید و کارهایتان را به صورت حضوری انجام دهید.
ج) هزینه ثبت نمودن برند تا حدود زیادی به این بستگی دارد که شما در چند طبقه تجاری به صورت هم زمان ثبت نام کرده و خواستار ثبت علامت تجاری باشید.
5- در صورتی که برندتان به لاتین باشد، باید کارت بازرگانی داشته باشید.
ثبت کردن برند می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود. اما متقاضیانی که می خواهند برندشان را به صورت لاتین ثبت کنند، باید کارت بازرگانی داشته باشند.
6- برندتان را هر ده سال یک بار تمدید کنید.
برندها تاریخ انقضا دارند. این موضوعی است که دارندگان برند باید آن را در نظر داشته باشند. علائمی که به ثبت می رسند، از تاریخ تسلیم اظهارنامه حمایت خواهند شد و مدت اعتبار علامت ثبت شده ، ده سال است ولی صاحب برند می تواند ثبت کردن برند را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن، هر ده سال یک بار تجدید نماید. در این صورت حق استعمال انحصاری ده سال با صاحب برند خواهد بود و به همین طریق، هر تجدید ثبت ، حق مزبور را برای ده سال دیگر تضمین می کند.

در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی چه فرآیند هایی صورت می گیرد؟

ali بازدید : 36 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات ()



شرکت تضامنی، شرکتی است که بین دو یا چند نفر تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض آن کافی نباشد ، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت خواهند بود.
در مورد نحوه تشکیل شرکت تضامنی موضوع های متعددی قابل بررسی است که در این مقاله به آن ها اشاره می شود.

شایان ذکر است، خوانندگان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانند مقالات ذیل را نیز مورد مطالعه قرار دهند :
- شرکت تضامنی چیست و مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی؟
- مراحل ثبت شرکت تضامنی
طریقه تشکیل شرکت تضامنی

برای تشکیل شرکت تضامنی وجود حداقل دو شخص لازم است که می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. اشخاص حقیقی فاقد اهلیت ( صغیر ) نیز می توانند شریک در یک شرکت تضامنی باشند ، لیکن حقوق آنان باید توسط قیم یا ولی آن ها در شرکت اعمال شود.
اساس تشکیل شرکت تضامنی بعد از تراضی شرکاء ، سرمایه است که آن هم اصل مهمی برای تشکیل شرکت می باشد. برای ثبت شرکت تضامنی مانند شرکت با مسئولیت محدود ، بایستی تمام سرمایه نقدی پرداخت و سهم الشرکه غیرنقدی نیز ارزیابی و تسلیم شده باشد. تقویم سهم الشرکه غیرنقدی ، توسط خود شرکا به عمل می آید و تابع هیچ تشریفات خاصی نیست. از جانب هیچ مقام قضایی و اجرایی کنترل نمی شود. چه اگر سهم الشرکه غیرنقدی کمتر از ارزش واقعی تقویم شود ، شرکا متضامناَ مسئول هستند و به ضرر خودشان اقدام کرده اند.
به موجب ماده 118 قانون تجارت : " شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شده باشد ". تقویم سهم الشرکه غیرنقدی به تراضی تمام شرکا به عمل خواهد آمد.
هم چنین لازم است قرارداد یا شرکتنامه که حاکی از توافق و تراضی شرکاء به تشکیل شرکت است و از مدارک اصلی در تشکیل شرکت تضامنی است ، تنظیم و امضا شده باشد. طبق ماده 47 قانون ثبت ، شرکتنامه باید به ثبت برسد. وگرنه مطابق ماده 195 قانون تجارت شرکتنامه باید به صورت سند رسمی تنظیم گردد. مفاد شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها ثبت می گردد اما ممکن است شرکای شرکت تضامنی، قبلاَ شرکتنامه را نزد یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانند. در این صورت شرکت مجبور خواهد شد ، دو حق الثبت پرداخت کند ، یکی حق الثبت دفتر خانه اسناد رسمی و دیگری حق الثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها . با توجه به اینکه دفاتر ثبت شرکت ، همان اعتبار دفاتر رسمی را دارند ، به این جهت اشخاص ، شرکتنامه را تنظیم می نمایند و بعداَ فقط در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسانند.
شرکتنامه ای که در اداره ثبت شرکت ها تنظیم می گردد ، باید حاوی نکات ذیل باشد :
اسم شرکت ، موضوع شرکت ، مدت شرکت ، میزان سرمایه و سهم الشرکه هر یک از شرکاء اعم از نقدی و غیرنقدی ، ذکر نام شریک ، نحوه تقسیم سود و زیان و مسائل دیگری که برابر اساسنامه تجویز شده باشد.
رعایت هیچ تشریفات خاص دیگری برای تشکیل شرکت ضرورت ندارد و شرکت ، با رعایت مقررات قانون تجارت در مورد این نوع شرکت و پس از انجام یافتن تشریفات مزبور ، تشکیل می گردد و دارای شخصیت حقوقی مستقل می شود.
در ثبت شرکت تضامنی نکات ذیل را در نظر داشته باشید :

- حداقل شرکایی که می توانند شرکت تضامنی تشکیل بدهند دو نفر خواهند بود. ولی برای حداکثر نصابی مقرر نشده است .
- موضوع شرکت باید معین و مشروع بوده و دارای منفعت عقلاتی باشد و دامنه فعالیت شرکت محدود به موضوعی خواهد بود که در شرکتنامه تصریح شده است و مراجع ذیصلاح صنفی و بازرگانی در صدور پروانه های صنفی و مواقت نامه های اصولی و کارت بازرگانی توجهاَ به موضوع شرکت اقدام لازم به عمل خواهند آورد.
- شرکت نامه و اساسنامه شرکت تضامنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قابل تغییر نمی باشد مگر بنا به نظر تمامی شرکا .
- پس از تشکیل شرکت تضامنی نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی ، تهیه دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر تجاری و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.

اسم شرکت
اسم شرکت تضامنی معمولاَ معرف اعتبار و موقعیت شرکت است که اسم مخصوص نامیده می شود. در اسم شرکت تضامنی باید عبارت " شرکت تضامنی " قید شود. اسم شرکت باید حداقل متضمن نام یکی از شرکا باشد.
اگر اسم شرکت متضمن نام تمام شرکا نباشد ، پس از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است ، باید از عباراتی مانند " و شرکا " یا " و برادران " استفاده شود.

اداره شرکت تضامنی
نحوه انتخاب و عزل مدیر :
شرکت تضامنی توسط حداقل یک مدیر که شرکاء از میان خود انتخاب می نمایند ، اداره می شود ، مدیر مزبور ممکن است غیر از شرکاء بوده و از خارج انتخاب شود.
در صورتی که مدیران از بین شرکاء بدون قید در اساسنامه انتخاب شده باشند ، با توجه به شرایط اساسنامه یا به اتفاق آرا سایر شرکاء قابل عزل می باشند. مدیر غیر شریک با شرایط پیش بینی شده در اساسنامه و در غیر این صورت با تصمیم اکثریت شرکاء معزول می شود.
در صورتی که عزل مدیری بدون دلیل موجه باشد ، مدیر معزول حق مطالبه ضرر و زیان را از شرکت خواهد داشت.
چند نکته :
- مدیر یا مدیران مندرج در شرکتنامه قابل عزل نمی باشند و حق استعفاء نیز ندارند ، مگر با توافق کلیه شرکاء شرکت تضامنی .
- در صورتی که مدیر یا مدیران در اساسنامه انتخاب شده باشند ، ممکن است طبق اساسنامه نسبت به تغییر مدیر یا مدیران مذکور عمل شود.
- اگر مدیر یا مدیران در شرکتنامه یا اساسنامه انتخاب نشده ، ولی انتخاب آنان بعداَ صورت گرفته باشد ، در این صورت شرکاء می توانند مدیر یا مدیران فوق را معزول نمایند. بدیهی است مدیر یا مدیران حق استعفاء خواهند داشت.

تقسیم سود
منافع در شرکت تضامنی به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود ، مگر آنکه شرکتنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد ، لیکن تادیه هر نوع منفعت به شرکاء تا زمانی که کمبود سهم الشرکه شرکاء به علت زیان های وارده جبران نشده باشد ، ممنوع خواهد بود.

سهم الشرکه و نحوه انتقال آن
در شرکت تضامنی همچون شرکت با مسئولیت محدود به سرمایه ای که شرکا برای تاسیس شرکت می گذارند سهم الشرکه یا حصه می گویند. سهم الشرکه می تواند نقدی یا غیرنقدی باشد.
طبق ماده 122 قانون تجارت در شرکت های تضامنی اگر سهم الشرکه یک یا چند نفر غیرنقدی باشد باید سهم الشرکه مزبور قبلاَ به تراضی تمام شرکای تقویم (قیمت گذاری) شود.
طبق ماده 123 قانون تجارت در شرکت تضامنی نیز مثل شرکت با مسئولیت محدود هیچ یک از شرکا نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر با رضایت تمام شرکا ؛ ولی در قانون تجارت مشخص نگردیده است که در شرکت تضامنی نیز مانند شرکت با مسئولیت محدود انتقال سهم الشرکه باید با سند رسمی باشد یا خیر؟
طبق ماده 124 قانون تجارت، مادام که شرکت تضامنی منحل نشده مطالبه قروض آن باید از خود شرکت به عمل آید و پس از انحلال، طلبکاران شرکت می توانند برای وصول مطالبات خود به هر یک از شرکا که بخواهند و یا به تمام آن ها رجوع کنند، در هر حال هیچ یک از شرکا نمی توانند به استناد اینکه میزان قروض شرکت از میزان سهم او در شرکت تجاوز می نماید از تادیه قروض شرکت امتناع ورزد. فقط در روابط بین شرکا مسئولیت هر یک از آن ها در تادیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود که در شرکت گذاشته است آن هم در صورتی که در شرکت نامه ترتیب دیگری اتخاذ نشده باشد.

موارد انحلال شرکت تضامن
شرکت تضامنی در موارد ذیل منحل می شود:
1- وقتی شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیرمقدور باشد.
2- در صورتیکه شرکت برای مدت معینی تشکیل شده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه قبل از انقضاء مهلت آن تمدید شده باشد.
3- در صورتیکه شرکت ورشکست شده باشد.
4- در صورتیکه شرکاء بر انحلال شرکت تراضی نموده باشند.
5- هر گاه انحلال شرکت بر اثر حکم قطعی دادگاه باشد.

در قالب شرکت مسئولیت محدود چه فعالیت هایی قابل انجام است؟

ali بازدید : 36 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات ()






امروزه ، بسیاری از افراد برای ورود به کسب و کار و توسعه آن ، از شرکت های تجاری استفاده می کنند. طبق ماده ماده 20 قانون تجارت ، شرکت های تجاری به هفت قسم به شرح ذیل تقسیم شده است :

الف- شرکت سهامی (شامل سهامی عام و خاص)
ب- شرکت های با مسئولیت محدود
ج- شرکت های تضامنی
د- شرکت های نسبی
ه- شرکت های مختلط سهامی
و- شرکت های مختلط غیرسهامی
ز- شرکت های تعاونی (شامل تولید، مصرف ، اعتبار ، وام و روستایی)
هر یک از این شرکت ها برای اهداف خاصی شکل یافته اند، به همین جهت اگر انواع آن ها را درست بشناسیم ، بهتر می توانیم به هدفی که با ثبت شرکت قصد رسیدن به آن را داریم دست پیدا کنیم .
در این مقاله قصد داریم در رابطه با شرکت با مسئولیت محدود و زمینه های فعالیت آن ، اطلاعاتی را در اختیار شما متقاضیان محترم ارائه دهیم. این نوع شرکت ، به دلیل گسترش فعالیت های تجاری از شکل فردی به جمعی و امکان تشکیل آن با حداقل 2 نفر محبوبیت زیادی بین افراد دارد.
پیش از آن ، به معرفی چندین مقاله دیگر در این رابطه می پردازیم :
- شرکت با مسئولیت محدود چیست و چگونه تشکیل می شود؟
- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
- مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود و زمینه های فعالیت آن

طبق ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در شرکت با مسئولیت محدود همانند شرکت های سهامی خاص و برخلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی های شرکت محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف کنند.
این شرکت ها، به اصطلاح شرکتی دوستانه و خانوادگی هستند که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شوند.
برای تاسیس بنگاه های کوچک اقتصادی و انجام فعالیت های محدود اقتصادی، ثبت این نوع شرکت بسیار مناسب است چرا که شرکت با مسئولیت محدود با وجود حداقل دو نفر شریک به ثبت می رسد و انتخاب بازرس در آن اختیاری است و تشریفات تشکیل مجامع عمومی و هیئت مدیره و انتشار آگهی ها که در شرکت های سهامی وجود دارد در این گونه شرکت ها گسترده نیست. مدیران در این نوع شرکت ها می توانند برای مدت نامحدودی انتخاب شوند بنابراین تشکیل جلسات مجامع عمومی و هیئت مدیره برای تمدید مدت ماموریت مدیران ، همانند شرکت های سهامی ضروری نیست.
همچنین، شرکت با مسئولیت محدود این امتیاز عمده را برای شرکاء دارد که مسئولیت آن ها را در عملیات شرکت ، محدود به آورده آن ها در شرکت می کند.
این نوع از شرکت ها محدودیت فعالیتی ندارند و می توانند در کلیه امور بازرگانی، مهندسی، صنعتی، فناوری اطلاعات و دیگر اصناف فعالیت نمایند. به طور کلی، شرکت های با مسئولیت محدود برای موضوعاتی نظیر بهداشتی ، آشامیدنی ، مواد غذایی ، آرایشی ، خرید ، فروش ، صادرات ، واردات و به طور کلی کلیه موضوعاتی که نیاز به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ندارند بسیار مناسبند.
در صورتی که مایل به راه اندازی این قالب از شرکت می باشید ، لازم است با قوانین رایج بر این شرکت ها اطلاعات و دانش کافی کسب نمایید تا پس از ثبت شرکت به دلیل ناآگاهی دچار اشتباه و عواقب ناشی از آن نشوید .

سامانه پلمپ دفاتر تجاری

ali بازدید : 49 سه شنبه 08 مهر 1399 نظرات ()




یکی از موضوعات مهم پس از ثبت شرکت، پلمپ دفاتر تجاری است. تمامی شرکت ها با توجه به دستورالعمل ها و آیین نامه تحریر دفاتر قانونی کلیه عملیات مالی خود را موظفند به ترتیب وقوع به صورت خوانا و بدون خط خوردگی و تراشیده شدن و لاک گیری در این دفاتر بنویسند.

با توجه به نیاز جوامع به انجام امور بدون نیاز به مراجعه حضوری، اداره ثبت املاک و اسناد کشور اقدام به راه اندازی سامانه ای نموده است که می توان امور مربوط به پلمپ دفاتر را در این سامانه به انجام رساند.

دفاتر تجاری در واقع دفاتر مخصوصی هستند که تجار تمام امور مربوط به داد و ستد های خود را در آن درج می نمایند. همچنین توجه داشته باشید که کلیه تجار به استثنا کسبه جزء قانونا ملزم به نگهداری این دفاتر می باشند.
این دفاتر عبارتند از 1-روزنامه 2 –کل 3-دارایی4 -کپیه.

بنا بر قانون ماده 6 قانون تجارت: قوانین مالیاتی ایران درآمد بازرگان و شرکت ها را بر اساس ترازنامه و حساب سود و زیان آنان که از روی دفاتر قانونی تنظیم می شود محاسبه می نماید. این دفاتر، هر سال می بایست حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل، توسط اداره ثبت، شماره گذاری، امضاء و پلمپ گردند. برای مثال برای اخذ پلمپ دفاتر سال 99 باید تا پایان اسفند سال 98 اقدام نمود. مگر اینکه تمام صفحات دفاتر قبل از پایان سال مالی تمام شده و نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت می توانند دفاتر جدید دریافت نمایند.
اشخاصی که مشمول عملیات پلمپ تجاری می باشند عبارتند از :

1) تمامی اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند.
2) تمامی اشخاص حقیقی دارنده کسب و کار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95 ق. م . م )
3) اشخاصی که مجموع فروش آن ها و یا 10 برابر درآمد آن ها طبق برگ قطعی مالیات از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بوده است. در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارائه می دهند مثل کارشناسان رسمی دادگستری
4) تشکل های قانونی مثل انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی

اشخاص ذیل در نظر گرفتن حجم فعالیتشان جزء مودیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده 95 ق. م . م به حساب می آیند.
- فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط ؛
- صاحبان مشاغل صرافی؛
- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها ، کلینیک های تخصصی ؛
- صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر ؛
- صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه ؛
- بهره برداری از وزارتخانه ذیربط .

به موجب ابلاغیه جدید اداره ثبت جهت اخذ پلمپ دفاتر تجاری، روال اولیه اخذ پلمپ دفاتر به طور ثبت سامانه ای در سایت اداره ثبت شرکت ها می باشد. برای این منظور، لازم است به سامانه پلمپ دفاتر تجاری به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir (قسمت پلمپ دفاتر تجاری) مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که در زمان ثبت سامانه ای، آدرس ذکر شده به هیچ عنوان نباید صوری باشد. زیرا دیگر امکان تغییر نشانی وجود ندارد و دفاتر به همان آدرس ارسال خواهد شد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت درخواست در سامانه پلمپ دفاتر تجاری:

الف : اشخاص حقوقی
1) اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضا شده دریافتی از اینترنت
2) کپی آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی
3) کپی کارت ملی مدیر عامل
4) اصل یا کپی وکالتنامه و یا معرفی نامه در خصوص اشخاص دولتی

ب: اشخاص حقیقی
1) اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
2) کپی کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
3) کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

تعداد صفحات : 21

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 205
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 297
  • بازدید ماه : 2,293
  • بازدید سال : 2,293
  • بازدید کلی : 75,363