ضرورت تعادل بين زندگي و كار
نوشته شده توسط : ali
اگر ارزش شخصيت خود را با فعاليت هاي شغلي خويش مي سنجيد، پس وقتي كار نمي كنيد فاقد ارزش هستيد. امروزه يكي از بزرگ ترين گرفتاري هاي فرهنگي مشغول بودن زياده از حد است.

اگر ارزش شخصيت خود را با فعاليت هاي شغلي خويش مي سنجيد، پس وقتي كار نمي كنيد فاقد ارزش هستيد. امروزه يكي از بزرگ ترين گرفتاري هاي فرهنگي مشغول بودن زياده از حد است. مشكل اصلي در اين فرهنگ اين است كه مشغوليت، كار واقعي را پنهان مي كند.
مشغول بودن باعث مي شود تلاش دائمي با اثربخشي واقعي اشتباه گرفته شود. زندگي شما شبيه يك معماست كه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است. اطمينان حاصل كنيد كه زماني را براي هر جنبه مهم از زندگي تان در نظر گرفته ايد.در دنياي امروزي نتايج بسياري از عوامل براساس سرعت اندازه گيري مي شود و اگرچه ممكن است شما هم از زندگي در يك مسير پرشتاب لذت ببريد ولي به ياد داشته باشيد كه براي سلامت و رفاه بايد هزينه هايي را بپردازيد؛ چرا كه فعاليت مستمر به اثربخشي كار و زندگي آسيب مي رساند.اعتياد به كار برخي از افراد، فرار از زندگي از طريق كار است. اين رفتاري است كه مي تواند باعث تضعيف اثربخشي، رنجاندن خانواده و تحليل سلامت شود.رفتار اين افراد به مرور زمان به نداشتن تعادل و خستگي مفرط و كناره گيري از خانواده و دوستان منجر مي شود. شما مي توانيد ضمن پايبند بودن به وظايف حرفه اي، استقلال شخصيت خود را نيز حفظ كنيد. اجازه ندهيد كسب و كار بر شما حاكم شود و بر تمام زندگي تان تاثير بگذارد.براي لذت بردن از تعادل سالم بين كار و زندگي نقش هايتان را تعريف كنيد.آگاه باشيد در صورتي كه هميشه كارتان را بالاتر از خانواده تان اولويت بندي كنيد، نقش شما به عنوان پدر يا مادر آسيب مي بيند. همچنين نقشتان به عنوان يك زن يا شوهر دچار اشكال مي شود، اگر زمان و انرژي بسيار زيادي روي مسير شغلي يا فرزندانتان صرف كنيد؛ پس از نقش هايتان آگاهي كامل داشته باشيد و نسبت به آن ها انعطاف پذير باشيد.

نكات كليدي براي برقراري تعادل كار و زندگي
تجزيه و تحليل خودتان: دستيابي به تعادل كار در زندگي شامل به چالش كشيدن روش هاي فكري و رفتاري تان است. از باورها، ادراكات، حق انتخاب ها و اقدامات تان براي رسيدن به تعادل مورد نيازتان استفاده كنيد. مثبت بينديشيد و مسئوليت انتخاب ها و تصميمات خود را به عهده بگيريد. شما درباره هر چيزي داراي باورهايي هستيد براي مثال درباره كار، زندگي، موفقيت و خوشبختي.اين باورها روي انتخاب ها و اقدامات شما تاثيرگذار است. بيشتر افراد داراي تعادل ضعيف بين كار و زندگي داراي باورهاي غلطي هستند، پس سعي كنيد ادراكتان را تغيير دهيد و پذيراي افكار نو و متفاوت باشيد و انعطاف پذير باقي بمانيد.هر روز زماني را براي افكار و احساساتتان در نظر بگيريد و از آن ها براي كمك به خودتان براي رسيدن به شادي ها و موفقيت هاي بزرگ تر استفاده كنيد.
توجه كردن به سخنان خود: مهم ترين مكالماتي كه در زندگي داريد، آن بخشي است كه با خودتان داريد. گوش دادن به آنچه به خودتان مي گوييد مهم است.به جملات محدودكننده «من نمي توانم» و كلمات تاييد «بله و اما» توجه كنيد. نگرش ذهني «من مي توانم» را تقويت و سعي كنيد صحبت كردن با خودتان را با استفاده از زبان مثبت تمرين كنيد.
درك مسائل احساسي (عاطفي): هر روز زماني را براي افكار و احساساتتان در نظر بگيريد. اين كار به شما بينش مي دهد. احساسات پيام هايي است كه مي توانيد آن ها را بخوانيد و از آن ها براي كمك به خودتان براي رسيدن به شادي ها و موفقيت هاي بزرگ تر بياموزيد.اهميت و توجه به خانواده: خانواده، والدين و دوستان خود را به عنوان زيربنا ببينيد. به ياد داشته باشيد كه حمايت آن ها به شما در موفقيت هايتان كمك مي كند. مراقب باشيد كه خانواده تان و صرف زماني براي آنان را فراموش نكنيد و در حل مشكلات به آنان كمك كنيد. اگر به طور دائم كار را در درجه نخست اهميت قرار دهيد، در ارتباط با خانواده خود دچار مشكل مي شويد.به طور عميق بينديشيد كه خانواده تان تا چه اندازه برايتان مهم است و اوقات خوش در كنار هم بودن را در برنامه خود داشته باشيد و براي ابراز علاقه به خانواده، در انتظار تعطيلات يا سالروز تولد نباشيد.
اختصاص دادن زماني براي اوقات فراغت: آيا زماني را براي اوقات فراغت و فعاليت هاي مورد نظرتان اختصاص مي دهيد؟ شما در صورت بي توجهي به اوقات فراغت خود هزينه اي را خواهيد پرداخت كه شامل فشار رواني، خستگي بيشتر، به خطر افتادن سلامت و روابط آسيب ديده مي باشد.
استفاده كارآمد از زمان: گاهي اوقات، تعادل ضعيف بين كار و زندگي علامتي از مديريت ضعيف زمان است. بدانيد كه زمان ارزشمندترين فرصت است. توانايي شما براي ذخيره يا تلف كردن زمان تعيين مي كند كه تا چه حد بين كار و زندگي تان تعادل مناسبي برقرار كرده ايد.ساده زندگي كردن: موفقيت به طور سنتي به عنوان پول و دارايي بيشتر و بيشتر، داشتن خودرو شيك تر و يك شغل با مسئوليت هاي بيشتر تعريف شده است. يقين داشته باشيد كه داشتن هر چيزي بيشتر از اندازه مي تواند زندگي را تا حد زيادي آشفته كند و باعث گرفتاري، تعهد بيشتر و در نهايت از پا درآمدن شما شود. پس سعي كنيد از دور شدن از ارزش هاي راستين خود اجتناب كنيد و روي امر بسيار مهم سادگي تمركز كنيد.
مرتب كردن محيط كار: نظم بخشي به محيط كار باعث شفافيت ذهني و تمركز هوشمندانه تر فرد مي شود. هر هفته زماني را براي مرتب كردن دفتر كار خود اختصاص دهيد. فضاي روي ميز شما فقط بايد به اسناد و مدارك مربوط به فعاليت هاي جاري با اولويت بالا اختصاص داده شود.
ايجاد تغيير: تغيير در زندگي حتمي و غيرقابل اجتناب است، خواه شما فعالانه در جست وجوي آن باشيد يا سعي كنيد از آن دور شويد. آنچه تمايل به تغيير آن را داريد، شناسايي كنيد. دقت كنيد چه چيزي را براي تعادل كار و زندگي تان مي خواهيد تغيير دهيد؟ آيا اين تغيير كمتر كردن ساعات كاري و بيشتر كردن تعطيلات آخر هفته شماست؟ و بعد از خود بپرسيد به چه كسي نياز داريد تا درباره اين تغييرات با او صحبت كنيد؟
كنترل فشار رواني: فشار رواني، ويژگي مشترك روزافزون زندگي نوين است. فشار رواني (استرس)، شبيه چراغ قرمزي است كه هنگام رانندگي با آن مواجه مي شويد و علامتي است كه به شما مي گويد در حال تحليل رفتن هستيد و در وضعيت بي تعادل قرار داريد. پس برخورد با فشار رواني، اضطراب و نگراني را ياد بگيريد.اين نكته را از ياد نبريد كه در زندگي شما هيچ چيز ارزشمندتر از شادماني و آرامش و رضايت خاطر نيست و در واقع كار و تلاش طاقت فرسا براي دستيابي به اين موهبت هاست. به هر حال هرگاه از جاده اعتدال منحرف شويد و در فعاليت هاي شغلي خود طريق افراط را در پيش گيريد، ترديد نكنيد كه يك قرباني تمام عيار هستيد. 




:: بازدید از این مطلب : 2208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: